Najczęstsze awarie układu kierowniczego (+ sposoby naprawy)
Układ kierowniczy to jeden z podstawowych systemów w aucie, w ogromnym stopniu odpowiadający za bezpieczeństwo w trakcie jazdy. W największym skrócie można wyjaśnić, iż jego funkcją jest ustawienie kół zgodnie z oczekiwaniami kierowcy. Służy zatem do utrzymywania odpowiedniego toru poruszania się samochodu. Właśnie z tego powodu tak ważne jest dbanie o stan układu.
Ewentualne zaniedbania mogą doprowadzić do poważnych awarii, konieczności poniesienia kolosalnych kosztów, a w najgorszej sytuacji – nawet do wypadku. Dlatego w razie awarii należy jak najszybciej udać się do mechanika oraz sprawdzonego sklepu z częściami samochodowymi. Sprawdźcie, jakie są najczęstsze awarie układu kierowniczego oraz co zrobić, aby wyeliminować usterki.
Na początek warto podkreślić, że układ kierowniczy składa się z kolumny kierowniczej, która biegnie od kierownicy do kolejnego elementu układu, czyli przekładni. Ta ostatnia natomiast za pomocą drążków i dźwigni łączy się z kołami. Każdy z tych elementów może ulec awarii, którą należy jak najszybciej naprawić.
Usterki przekładni kierowniczej
Problemy związane z układem kierowniczym najczęściej dotykają przekładni. Po części wynika to z jej ogromnej eksploatacji, ponieważ jest intensywnie wykorzystywana podczas każdej podróży autem. Dotyczy to chociażby busów, użytkowanych zazwyczaj na co dzień, często na długich trasach. Poza tym wpływ na uszkodzenia może mieć stan dróg, po jakich porusza się pojazd. Zepsuta przekładnia objawia się między innymi stukami, wyciekami czy luzami na kierownicy. Jeśli zauważymy jakiekolwiek niepokojące objawy, to należy udać się do mechanika. Po dokonaniu diagnozy z kolei konieczna będzie wizyta w sklepie oferującym części do busów. W Niepołomicach asortyment dopasowany do różnych auta można znaleźć w hurtowni VanKing.
Inne problemy z układem kierowniczym
To, że usterki najczęściej dotykają przekładni kierowniczej, nie oznacza, że inne elementy układu nie ulegają awariom. Czasami dochodzi na przykład do zapowietrzenia systemu wspomagania lub uszkodzenia pompy wspomagania. Zdarzają się ponadto kłopoty z usterką piasty, zużyciem drążków bądź nieprawidłowym naciągnięciem paska napędu pompy. Należy też pamiętać o potencjalnych problemach z czujnikami.
Oczywiście ewentualne awarie układu kierowniczego mogą też dotyczyć innych komponentów. Oznacza to, że nie wolno bagatelizować rozmaitych objawów, które się pojawiają w trakcie jazdy. Trzeba zatem zwracać uwagę na przykład na luzy lub opory kierownicy, stukanie, wycieki z układu wspomagania, świsty czy szarpanie kierownicą. Nie wolno też lekceważyć sygnalizacji kontrolki. Dzięki temu można uniknąć poważnych konsekwencji. Oczywiście naprawa lub wymiana niektórych elementów może poczekać. W wielu przypadkach jednak należy od razu udać się do mechanika i do hurtowni po potrzebne części do samochodów ciężarowych, busów i innych aut. Zobaczcie, jakim asortymentem dysponuje sklep, a w razie wątpliwości skorzystajcie z porad konsultantów. Marka wyróżnia się na rynku szerokm asortymentem.
Zobacz również:
- Awaria samochodu w trasie – co zrobić?
- Jakie części samochodowe warto kupować?
- Naprawa samochodów – jaki sprzęt będzie konieczny?
- Zasady Poruszania się Autem w Tunelu: Przepisy, Zasady i Kary
- Autoryzowany Serwis Obsługi Volvo: Bezpieczeństwo i jakość w jednym